Fantastyczne stworzenia spotkały się na Zamku Książ by wspólnie wziąć udział w grze nazywanej larp (live action role play). Jest to interaktywna gra, w której uczestnicy przebierają się w kostiumy i odgrywają swoje role. Przyrównać możemy to do mrocznej, bardziej rozwiniętej wersji azjatyckiego cosplay’u, czy improwizowanego teatru . W tej historii każdy ma swoją rolę, aczkolwiek uczestników ogranicza jedynie własna wyobraźnia, bowiem nie ma z góry narzuconego scenariusza.
Każdy larp ma swoją oprawę – niektóre zabierają uczestników w podróż do świata elfów czy do Starożytnego Egiptu, inne toczą się w świecie realnym w czasie rzeczywistym, a jeszcze inne kreują swoją własną wizję przyszłości. Konwencja Cierni (bo tak nazwany został larp, w którym biorą udział zgromadzeni na Zamku Książ goście) ulokowana jest w czymś, co możemy nazwać Światem Ciemności. Jest to na pozór realny świat. Świat, w którym zwykli śmiertelnicy są jedynie pionkami dostarczającymi energii istotom większym i silniejszym, żyjącym w ludzkim cieniu. Istotom mającym kuriozalny wpływ na świat.
Czas, w którym rozgrywa się całość przypada na rok 1493 – jest to okres post-Kolumbusowy, ale jest to również okres intensywnie prowadzonych inkwizycji:
„Rok 1492 - wydrukowane zostaje pierwsze wydanie Tory (Świętej Księgi Judaizmu), a w międzyczasie Rzym powołuje jednogłośnie nowego Popa. Jest nim ,,niesławny’’ Rodrigo Borgia. Moor dopiero co został wygnany z Granady, a królestwo Aragonu wypędza żydów z wschodniej Hiszpanii i Sycylii. Kolumb wrócił z wyprawy do Ameryki – nowy świat został otwarty dla chrześcijańskich Europejczyków.
Upadek Kartaginy z rąk rzymian w II wieku p.n.e nie był spowodowany jedynie polityką śródziemnomorską, ale również brutalnym konfliktem pomiędzy klanami wampirów a ich ludzkimi sługusami.
Dla Kindreda jest to czas ciemności i desperacji – katolicka inkwizycja była niezwykle skuteczna w polowaniu na nieumarłych, a ich stos i ogniska zapewniła śmierć ¾ wampirów. Jest to czas desperacji i strachu pośród potężnych starców nocy. Niektórzy twierdzą, że jedyną rzeczą, która trzymała inkwizycję nieco na dystans był fakt, że Kościół Katolicki był silnie infiltrowany przez klan Lasombra. Inni wierzyli, że Lasombria używali inkwizycji jako narzędzia trafiającego w ich wrogów. W cokolwiek wierzą wampiry zebrane na Konwencji, wiedzą że następne dni ukształtują wieki.” (tłum. Red.)
Natura wampira.
W tym larpie największa ilość uczestników wciela się w rolę wampirów – istoty, które mają pragnienia i żądze niezrozumiałe dla zwykłego śmiertelnika. Jakkolwiek dziecinnie nie wydawałaby się cała zabawa, przemienienie się w wampira, to nie tylko kwestia sztucznych kłów i trupiobladej cery. Wchodząc w Świat Ciemności, wampiry porzucają dotychczasowe usposobienie. Na stronie organizatora możemy znaleźć listę standardów, które powinien spełniać prawdziwy wampir:
„- Wampiry są większe niż życie. Ich pasja jest głębsza, ich żądze są dzikie a ich zemsta bardziej brutalna. Ich pożądanie jest niejasne a ich moralność skręcona.
- Wampiry są same. Śmiertelnicy znajdują sens w społecznościach i relacjach. Wampiry znajdują sens w przetrwaniu i sile.
- Wampiry są bezwzględne. Zdrada i krzyżowania są tak naturalne dla wampira, jak wątpliwość dla człowieka.
- Wampiry są paranoidalne. Stała nieufność tworzy toksyczne środowisko wśród nieżywych, gdzie zaufanie jest strachem.
- Wampiry mają długą pamięć. Ludzie wydają się zapominać rzeczy i konflikty, które były istotne w tamtym roku a które wydają się być głupie teraz.
- Wampiry nie są jak my. Zapamiętaj to.” (tłum. Red)
Konwencja Cierni jest grą przeznaczoną dla dorosłych, zawierającą sceny drastyczne oraz takie, które mogą spowodować swoisty dyskomfort. Nagość czy symulowanie przemocy to tylko część rzeczy, których można doświadczyć wstępując do Świata Ciemności, dlatego podczas gry nie biorą udziału obserwatorzy, a Zamek Książ jest zarezerwowany dla graczy na wyłączność.
Całość odbywa się w bezpiecznych warunkach, krew pita podczas rytuału wzmocnienia więzi nie jest prawdziwą krwią, a uczestnik w każdej chwili może przerwać swój udział, jeśli uzna, że jego granice zostały przekroczone. To jeden z tych larpów, gdzie polityka, siła i intryga idą w parze z silnymi, prawdziwymi emocjami, kunsztem fizyczności oraz osobistym horrorem.
Larpy stawiają dopiero swoje pierwsze, chwiejne kroki w Polsce, a na ten zorganizowany w Zamku Książ zjechali się ludzie z całego świata. Udział w mrocznej imprezie co prawda nie należał do najtańszych, bo kosztował prawie 500 euro, ale mimo to ,,Zjazd Wampirów” cieszy się sporą frekwencją. Całość odbywa się w języku angielskim.
Konwencja Cierni powstała ona w współpracy Liveform (PL) oraz Rollespilsfabrikken (DK), przy pomocy White Wolf. Organizatorzy zastrzegają sobie prawa do fotografii i informacji o przebiegu gry, byli na tyle życzliwi, by użyczyć nam parę zdjęć, które oddają klimat przedsięwzięcia oraz parę informacji o samej grze.
KingaJ
Foto użyczone przez Convention of Thorns.